627-580 perioada robiei babibloniene
619-550 Prima deportare a dacilor în Bactria robia babiloniană
Ieremia în Chedar la Vezinas Comosicus
י כִּי עִבְרוּ אִיֵּי כִתִּיִּים, וּרְאוּ, וְקֵדָר
שִׁלְחוּ וְהִתְבּוֹנְנוּ, מְאֹד; וּרְאוּ, הֵן הָיְתָה כָּזֹאת.
Ier 2:10 Treceţi în ostroavele Chitim, şi priviţi! Trimeteţi la Chedar, uitaţi-vă bine, şi vedeţi dacă s’a întîmplat acolo aşa ceva:
לְקֵדָר וּלְמַמְלְכוֹת חָצוֹר, אֲשֶׁר הִכָּה נבוכדראצור (נְבוּכַדְרֶאצַּר) כח מֶלֶךְ-בָּבֶל--כֹּה, אָמַר יְהוָה: קוּמוּ עֲלוּ אֶל-קֵדָר, וְשָׁדְדוּ אֶת-בְּנֵי-קֶדֶם.
Ier 49:28 Asupra Chedarului şi împărăţiilor Haţorului, pe cari le-a bătut Nebucadneţar, împăratul Babilonului.
Aşa vorbeşte Domnul: "Sculaţi-vă, suiţi-vă împotriva Chedarului, şi nimiciţi pe fiii Răsăritului!
593-570 î.e.n 596 Regele Derzales Viperex I rege a unui regat unificat dacic înaintea lui Burebista
Ezechiel în Chedar
כא עֲרַב וְכָל-נְשִׂיאֵי קֵדָר, הֵמָּה
סֹחֲרֵי יָדֵךְ; בְּכָרִים וְאֵילִם וְעַתּוּדִים, בָּם סֹחֲרָיִךְ.
Ezec 27:21 Arabia şi toţi prinţii Chedarului erau negustorii tăi, şi-ţi aduceau miei, berbeci şi ţapi.
Ezec 27:21 Arabia şi toţi prinţii Chedarului erau negustorii tăi, şi-ţi aduceau miei, berbeci şi ţapi.
Comerţul Israelian
era masiv axat pe relaţiile cu Derzalim (dacii) din Chedar şi Şeicii Arabiei. Ceea ce corespunde cu scrierile lui
Herodot care spune
“Herodot spune că
dacii exporatu în Egipt într-un an atât grâu cât toată Alexandria într-un ketun
şi Libia la un loc.”
Referinţă
Relaţiile Daciei cu orientul sânt mai adânci decât acceptă
mulţi dacologi.Atât de strânsă încât derzalimii din Chedar şi Hetiţii au fost acuzaţi de
chiar Dumnezeu că au luat-o razna în cadenţă simetrică cu naţiunea Israel prin
expresia “Fiindcă sau înhăitat cu tine!”
Descrierea geografică şi entică a Chedarului Spaţiul dacic
Isa 42:11 יא
יִשְׂאוּ
מִדְבָּר וְעָרָיו, חֲצֵרִים תֵּשֵׁב קֵדָר; יָרֹנּוּ יֹשְׁבֵי סֶלַע,
מֵרֹאשׁ הָרִים יִצְוָחוּ.
Isa 42:11 Pustia
şi cetăţile ei să înalţe glasul! Satele locuite de Chedar, să-şi înalţe
glasul,toşi ceii ce locuiesc în pădurile adânci ! Locuitorii stîncilor să sară
de veselie: să strige de bucurie din vîrful munţilor!
Isa 42:22 כב וְהוּא,
עַם-בָּזוּז וְשָׁסוּי, הָפֵחַ בַּחוּרִים
כֻּלָּם, וּבְבָתֵּי כְלָאִים הָחְבָּאוּ;
הָיוּ לָבַז וְאֵין מַצִּיל, מְשִׁסָּה וְאֵין-אֹמֵר הָשַׁב.
Isa 42:22 Şi totuş
poporul acesta al Chedarului este un popor prădat şi jăfuit zilnic! Toţi zac
înlănţuiţi în peşteri, şi înfundaţi în temniţe. Sînt lăsaţi de pradă, şi nimeni
nu-i scapă! Jăfuiţi, şi nimeni nu zice: «Dă înapoi!»
Eliberarea dacilor din robia Marcomanilor şi a Perşilor 514 î.e.n.) Eliberarea din robia persană Întemeierea statului dac unificat antic(Înainte de Burebista)
Din nefericire rudele apropiate ale dacilor, tracii şi marcomanii sau aliat cu
Regele Darius fapt pomenit, atacând pe Regele dac
Tere I şi Zepex geţi odrişi
.Robia a durat până la Dromichete care
la înfrânt pe Lisimach Generalul şi Regele Macedo-trac. În timpul
lui dacii şi sciţii au ajuns în robia
persană şi marcomană robi la fraţii
lor.Într-o robie cruntă şi fără milă timp de
40 de ani. În a doua campanile Dromichete la învins pe Lisimah şi apoi pe ultimele rezistenţe
persane din Pontul Euxin. Mai târziu
în zonă sa întemeiat Regatul Odris
ca regat daco-scit clar identificat . Mai târziu unele triburi dacice şi scitice sau răfuit
între ele şi şi-au “plătit poliţe” faţă de cei care nu sau răsculat sau n-au susţinut rezistenţa daco-scită anti-persană . Sau cei care se purtaseră
pre bine şi prea “prietenos” cu tracii şi marcomanii care îi ţinuseră captivi 40 de ani în robie. Dar
acest aspect de răfuielei interioare în
uniunea tribal a statului dac unificat de Sarmis nu-l vom discuta în această
carte. Subiectul fiind menţionarea clară a daco-sciţilor în Biblie.iar aacestă notă
istorică vine să lămurească scepticii
sau pe cei neîncrezători. Aducând citate
şi din Herodot “Histoia” şi Polyainos, Stratagemata, VII, 38. Aici apare
confuzia. Pentru mulţi este de neînţeles de ce după eliberare daco-sciţii sau răfuit între ei. Explicabil ,anumite triburi
şi clanuri precum odrişii
sau remarcat în luptele
anti-persane şi anti-tracice.Dar anumite trupe mai fricoase sau purtat
prietenos chiar rubedenic
cu rudeniile lor tracii care erau şi stăpânii lor.Aceştia trăgeau nădejdea că acea origine
sanguină comună de neam şi
ethos să-I îmbubeze pe traci şi pe
marcaomani. Aceste triburi daco-scitice au fost observate în comportament şi luate “ la
ochi” de fraţii lor daco-sciţi din triburile rebele care formau REZISTENŢA ACTIVĂ. În această
perioadă foarte mulţi daci şi sciţi au
ajuns în Persia (Iran) colegi de gtteo cu
aliaţii lor,evreii.
CONFLICTUL DINTRE GETI ŞI DARIUS
(514 î.e.n.)
Pentru războiul împotriva sciţilor au fost
concentrate forţe uriaşe - Herodot le evaluează la 700.000 de luptători şi 600
de corăbii. După trecerea pedestrimii şi cavaleriei pe ţărmul european al
Hellespontului, flota a primit ordin să se îndrepte spre gurile Dunării şi să
pătrundă în amonte pe fluviu până la un loc potrivit unde trebuia să construiască
un pod destinat forţelor terestre care, între timp, urmau să înainteze prin
zona tracă spre nord. Podul fusese întins "cale de două zile" în susul fluviului, de la mare,
acolo
"unde se răsfiră gurile
Istrului" (Herodot, IV, 89) - undeva între oraşele de azi Tulcea şi
Isaccea (jud. Tulcea). Marşul forţelor terestre persane s-a desfăşurat pe un
itinerar care, în linii generale, a urmat linia ţărmului vestic al Mării Negre,
neabătându-se mult spre interiorul peninsulei. Nici coloniile greceşti, nici
triburile trace nu s-au ridicat împotriva forţei de invazie persane.
Singura rezistenţă de care s-a izbit Darius în înaintarea lui a venit din partea geţilor. atitudinea neamurilor tracilor de sud - care "i s-au închinat lui Darius fără nici un fel de împotrivire" (Herodot, IV, 93)Tracii şi Marcomanii şi-au câtigat în schimbul suveranităţii cedate paşnic, vasalitatea rangurile şi dreptul de a ţine 40 de ani captive pe fraţii lor geţii şi sciţii istrioţi din Misia Danubiană şi Sciţia Minor.
Singura rezistenţă de care s-a izbit Darius în înaintarea lui a venit din partea geţilor. atitudinea neamurilor tracilor de sud - care "i s-au închinat lui Darius fără nici un fel de împotrivire" (Herodot, IV, 93)Tracii şi Marcomanii şi-au câtigat în schimbul suveranităţii cedate paşnic, vasalitatea rangurile şi dreptul de a ţine 40 de ani captive pe fraţii lor geţii şi sciţii istrioţi din Misia Danubiană şi Sciţia Minor.
scria Herodot
- "este cu neputinţă să le scape cineva când vine cu oaste împotriva lor,
şi nimănui nu-i stă în putere să dea de ei dacă ei înşişi nu vor să se arate.
Căci sciţii n-au nici cetăţi, nici ziduri întărite ci toţi îşi poartă casa cu
ei şi sunt arcaşi călări, trăind nu din arat, ci din creşterea vitelor şi
locuiesc în căruţe; cum să nu fie ei de nebiruit şi cu neputinţă să te apropii
de ei? Precum evreii din Sinai" (Herodot, IV, 46).
Lipsa de provizii şi privaţiunile de tot felul l-au determinat pe Darius să ordone retragerea. Aceasta s-a efectuat pe un itinerar nu mult diferit de cel urmat în prima parte a războiului, armata persană fiind adeseori hărţuită de sciţi.
Consecinţele războiului din anul 514 î.e.n. au fost complexe. Pe de o parte, puterea scitică a rămas intactă şi, deşi nu s-a mai revărsat spre vest, s-a dovedit în continuare capabilă de periculoase incursiuni în zona litoralului vest-pontic, până în Peninsula Balcanică. Datorită rezistenţei geto-dacilor, acţiunilor de împotrivire ale sciţilor şi înfrângerilor înregistrate de perşi în alte zone, trupele expediţionare nu au reuşit să-şi stabilească autoritatea la nord de Dunăre. Mai mult, probabil şi ca o consecinţă a zdruncinării prestigiului Imperiului persan, Darius a avut ulterior de înfruntat puternicele frământări, transformate într-o răscoală, ale cetăţilor greceşti din Asia Mică. Sclavi evrei trimişi de Ada prinţesa evreică soţia lui Darius şi mai târziu de legendara regină Estera ,trupe de commando ,mercenari trăiţi doar în lupte câncene şi campanii militare.Iau ajutat pe scito-daci să se elebereze în al 40-le an. Şi grecii odată cu ei. În scimb tracii şi marcomanii aliaţii şi Vasalii Persiei au devenit sclavi şi “NATIONEM INFERIORI NONGRATA” Naţie inferioră şi nedorită . Acţiunele unificate ale unor commando-uri din armata persană alcătuită din popoare ocupate precum evreii, arabii,frigienii ,ciliciaenii şi troienii;şi rezistenţa geto-dacilor şi a sciţilor au dat naştere unui val de răscoale în toată Asia Mică şi Mediterana(Marea Egee).
Lipsa de provizii şi privaţiunile de tot felul l-au determinat pe Darius să ordone retragerea. Aceasta s-a efectuat pe un itinerar nu mult diferit de cel urmat în prima parte a războiului, armata persană fiind adeseori hărţuită de sciţi.
Consecinţele războiului din anul 514 î.e.n. au fost complexe. Pe de o parte, puterea scitică a rămas intactă şi, deşi nu s-a mai revărsat spre vest, s-a dovedit în continuare capabilă de periculoase incursiuni în zona litoralului vest-pontic, până în Peninsula Balcanică. Datorită rezistenţei geto-dacilor, acţiunilor de împotrivire ale sciţilor şi înfrângerilor înregistrate de perşi în alte zone, trupele expediţionare nu au reuşit să-şi stabilească autoritatea la nord de Dunăre. Mai mult, probabil şi ca o consecinţă a zdruncinării prestigiului Imperiului persan, Darius a avut ulterior de înfruntat puternicele frământări, transformate într-o răscoală, ale cetăţilor greceşti din Asia Mică. Sclavi evrei trimişi de Ada prinţesa evreică soţia lui Darius şi mai târziu de legendara regină Estera ,trupe de commando ,mercenari trăiţi doar în lupte câncene şi campanii militare.Iau ajutat pe scito-daci să se elebereze în al 40-le an. Şi grecii odată cu ei. În scimb tracii şi marcomanii aliaţii şi Vasalii Persiei au devenit sclavi şi “NATIONEM INFERIORI NONGRATA” Naţie inferioră şi nedorită . Acţiunele unificate ale unor commando-uri din armata persană alcătuită din popoare ocupate precum evreii, arabii,frigienii ,ciliciaenii şi troienii;şi rezistenţa geto-dacilor şi a sciţilor au dat naştere unui val de răscoale în toată Asia Mică şi Mediterana(Marea Egee).
Imperiul ahemenid şi Elada - cunoscute sub
denumirea de războaiele medice - a fost inaugurată de puternica expediţie
terestră şi navală pusă sub comanda generalului Mardonios, ginerele regelui
Darius I, care în anul 494 î.e.n. a fost dirijată de-a lungul litoralului
tracic al Mării Egee împotriva polisurilor continentale. Desfăşurate cu
intermitenţă pe uscat şi pe mare, până la 449 î.e.n., războaiele medice au fost
jalonate de bătălii cu rezonanţă în istoria lumii antice: Marathon (490
î.e.n.), Thermopyle şi Salamina (480 î.e.n.), Plateea şi Mycale (479 î.e.n.),
gurile râului Eurymedon (467 î.e.n.), Salamina (449 î.e.n.). Nu se consumaseră
încă ultimele bătălii cu perşii când vechile rivalităţi dintre polisurile
continentale - trecute pe un plan secundar, dar nu dispărute în timpul
războaielor medice - au degenerat într-un lanţ nesfârşit de conflicte armate
denumite îndeobşte războiul peloponesiac.
Isa 42:22 כב וְהוּא,
עַם-בָּזוּז וְשָׁסוּי, הָפֵחַ בַּחוּרִים
כֻּלָּם, וּבְבָתֵּי כְלָאִים הָחְבָּאוּ;
הָיוּ לָבַז וְאֵין מַצִּיל, מְשִׁסָּה וְאֵין-אֹמֵר הָשַׁב.
Isa 42:22 Şi totuş
poporul acesta al Chedarului este un popor prădat şi jăfuit zilnic! Toţi zac
înlănţuiţi în peşteri, şi înfundaţi în temniţe. Sînt lăsaţi de pradă, şi nimeni
nu-i scapă! Jăfuiţi, şi nimeni nu zice: «Dă înapoi!»
Isa 42:13
יג יְהוָה כַּגִּבּוֹר יֵצֵא, כְּאִישׁ מִלְחָמוֹת יָעִיר קִנְאָה; יָרִיעַ, אַף-יַצְרִיחַ--עַל-אֹיְבָיו, יִתְגַּבָּר.
{ס}
Domnul înaintează
ca un viteaz, Îşi stârneşte rîvna ca un om de război; înalţă glasul, strigă,
Îşi arată puterea împotriva vrăjmaşilor Săi. -
Isa
42:14
יד הֶחֱשֵׁיתִי, מֵעוֹלָם--אַחֲרִישׁ,
אֶתְאַפָּק; כַּיּוֹלֵדָה אֶפְעֶה, אֶשֹּׁם וְאֶשְׁאַף יָחַד.
"Am tăcut
multă vreme -, zice Domnul, - am tăcut, şi M’am ţinut. Dar acum voi striga ca o
femeie în durerile naşterii, voi gâfăi ca un neam sălbatec şi voi răsufla.
טו אַחֲרִיב הָרִים וּגְבָעוֹת, וְכָל-עֶשְׂבָּם אוֹבִישׁ; וְשַׂמְתִּי נְהָרוֹת לָאִיִּים,
וַאֲגַמִּים אוֹבִישׁ.
Isa 42:15
Voi pustii munţi şi
dealuri, le voi usca toată verdeaţa; voi preface rîurile în ostroave, şi
iazurile le voi usca.
Isa
42:17
יז נָסֹגוּ אָחוֹר יֵבֹשׁוּ בֹשֶׁת, הַבֹּטְחִים בַּפָּסֶל; הָאֹמְרִים לְמַסֵּכָה, אַתֶּם אֱלֹהֵינוּ. {פ}
Vor da înapoi, vor
fi acoperiţi de ruşine cei ce se încred în idoli ciopliţi şi zic idolilor
turnaţi: «Voi sânteţi dumnezeii noştri!» toţi cei ce ţi-au pus lanţuri grele şi
obezi pe gât şi la încheieturi!
Beletristica noastra a facut mentiuni referitoare la Lisimach sau Darius. In Scrisoarea III , Eminescu pomeneste , prin intermediul lui Mircea cel Batran , despre esecul ostirilor persane care venisera sa "ceara pamant si apa" , dar "cum venira se facura toti , o apa si-un pamant".
RăspundețiȘtergereIn invatamaantul romanesc Istoria antica se preda in clasele gimnaziale (a V-a) , iar varsta audientei , numarul de ore acordat disciplinei, nu permit prea multe dezvoltari.Mi se pare neportivit termenul de ghetou pentru geti si apropierea , cel putin lingvistica ,de robia evreilor in Asiria.